Jó, ha tudod az UV sugárzásról, hogy milyen fajtái vannak, mennyire károsak, és mi is a különbség az UV-A és UV-B sugárzás között... 

Az ultraviola (UV) szó jelentése "ibolyán túli", amely azoknak a sugárzásoknak az egyike (a röntgen és a gamma mellett), melyeket az emberi szem már nem érzékel. Ahogy a látható fény színei (vörös, narancs, sárga, zöld, kék, ibolya), úgy az UV-A és az UV-B sugárzás is csupán a hullámhosszukban térnek el egymástól: az UV-A a nagyobb hullámhossza miatt nem annyira veszélyes (ez barnítja a bőrt), az UV-B viszont a rövidebb hullámhosszának "köszönhetően" bőrpírt, bőrrákot, szemgyulladást, bőrhólyagosodást okozhat.

UVA UVB

Az ózonpajzsunk szerencsére elnyeli a Napból érkező UV sugarak nagy részét - ha ez nem így lenne, csak a víz alatt lehetne élet. A sima üveg is képes elnyelni a káros sugarakat, így az ablakon keresztül is biztonságosan élvezhető a napfény jótékony D-vitamin termelődést segítő hatása.

A szoláriumokban azért van szükség a csövek cseréjére, mert az elhasználódásukkal egyre több UV-B sugárzást bocsátanak ki magukból, ezért tilos belenézni a fényükbe. A szemet érő erős fényterhelés rövid idő alatt maradandó látáskárosodást okozhat, ezért javasolt erős fényű környezetben védőszemüveg, a mindennapokban pedig a napszemüveg használata. Síeléskor és napozáskor megnő a szemet és a bőrt érő fényterhelés, hiszen mert a hóról és víz felületéről visszaverődő fény is tartalmaz UV sugarakat. Ha túrázni indulunk egy magas hegyre, ne felejtsük el, hogy ott a vékonyabb légkör miatt kevésbé szűrt már a nap sugárzása, így a szem és bőrvédelemre is fokozott figyelmet kell fordítani.